17.02.2015

BLUEBERRY COOKIES

Her er det grått dag inn og ut som gjør meg lite motivert til det meste i grunn. Var på tidlig yoga time kl 8 som var deilig å komme seg opp til, ble derfor tidlig lunsj og lysten til å lage noe godt kom snikende på i dette inneværet. Havrekjeks er noe jeg lenge har prøvd å få til sunne og gode, og disse ble ikke så aller verst!



Blåbær havrekjeks oppskrift (3 stk)

60 g glutenfrie havregryn
1/2 dl havremelk
15 g smeltet smør
6-7 stk finhakkede mandler
1/2 ts bakepulver
1/2 ts kanel
1/2 ts kardemomme 
Friske blåbær 
Chiafrø

La havregrynen stå i melka i rundt 10 min. Tilsett så krydder, bakepulver og mandler i, bland godt, for så å ha i det smeltede smøret til slutt. Lag tre like store kuler og rull rundt som boller i hendene før de trykkes ned på et bakepapir. Ha 1/2 ts chiafrø og fire blåbær på hver kjeks og trykk forsiktig ned. 
Stek på 200 grader midt i ovnen i ca 15 min, til de er gyldene i kantene. Åpne ovnsdøren og skru av varmen, la de stå i ettervarmen i 20-30 min for å få dem ekstra sprø! Oppskriften kan gjerne dobles. 


Kjeksene er absolutt best når de er ny stekt og spesielt litt lunkende, så ha tekanna klar. Jeg klarte ikke å vente til etter bildene var tatt en gang før jeg momset i meg en halv én og derfor den mangler på bildene, haha. De store puselabbene over her har jeg tatt fra et stort tre fra Kine sin nabohage og kommer ut med nydelige rosa blomster!


De er absolutt en tekake da de er litt tørre, men mektige og sprø! Mmm.. Nyt!


- C.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar