22.11.2014

SATURDAY THOUGHTS

Gårsdagen gikk til mye lesing og oppgavegjøring, men så klart ikke til matteoppgaven som jeg burde ha startet med for en uke siden.. Det å utsette ting er kanskje min verste uvane. Så det skal jeg sette meg ned med nå. Kaffekoppen på høyrehånd og musikk på ørene så håper jeg å få kommet langt! Det er ikke mange timene jeg har, siden det ble en lengere tur ut i går enn planlagt, ble det også sent opp i dag.
I kveld blir det middag hos Gab, før resten av jentene drar på den nye Hunger Games filmen, så enten blir det til at gutta og meg finner på noe shov, ellers drar jeg hjem igjen og sette meg ned med mer matte. Dette er den siste matteoppgaven så den må bestås for at jeg kan komme opp i eksamen så merker presset! Mest sannsynlig derfor jeg har utsatt den så lenge som jeg har også. Tirsdag er deadline så har fremdeles noen dager, heldigvis.


Jeg har hatt ups and downs den siste tiden, egentlig uten å vite helt hvorfor. Gruer meg ekstrem til å dra hjem til jul.. Gruer meg mest til er å bli fordoms dømt av folk som ikke kjenner meg lenger, deretter glir jeg fort tilbake i gamle spor og blir ufysjelig - usikker på om jeg gjør dette som en del av selvforsvaringsmekanismen eller fordi det er det jeg tror de forventer. Jeg bevis dem akkurat det det tror. Klarer ikke å vise den sanne meg, den personen jeg har blitt og nå faktisk er glad i. Så liker ikke den person jeg blir når jeg drar hjem, er kanskje redd for ikke klare å være megselv og bli godtatt for den jeg er.


Så når jeg kommer hjem denne gangen skal jeg jobbe hardt på en jobb jeg er veldig glad i med herlige jobbkollegaer, og bare sende de trynene jeg vil unngå, som kommer innom, et stort smil som jeg ville gjort til hvem som helst kunde jeg ikke kjente. Heve meg over dem og gå med hevet hode.



Jeg gleder meg til julegodt og til kavlitetstid med de få som jeg faktisk vil henge med og fortjener det. Jeg har kuttet ut mange og savner ingen av dem, så har ikke hehov for å ta opp gamle forhold som kun ga meg negativitet og inndirekte dårlig selvfølelse. 



Julen betyr også eksamenstid - ettersom alle eksamene mine er tidlig i januar, som gir den perfekte unnskyldingen. Nytt år blir forhåpentligvis tilbrakt sammen med en godgjeng jeg bryr meg nok om til å være verdt å være med, uten å måtte ha behovet for å drikke en flaske med vin for å ha det gøy. Det er ikke snakk om drikkpress, men om å ikke bry seg, ikke tenke og bare go with the flow, om det gir mening. Nå vet jeg hvordan jeg gjør det uten å måtte drikke så masse, kunne ta et par øl for å kose meg og ha det gøy fordetom og kunne dra hjem om det er noe jeg ikke vil ta en del i - for da er det ikke verdt å bli der for min del, og da burde jeg bare gå og gjøre hva som er riktig for meg. Være litt ego.


Det føles bare som et veldig must å dra hjem, noe jeg indirekte blir tvunget til, ikke noe valg. Tror ikke jeg har hatt en så dårlig følelse som jeg sitter med nå om å måtte dra hjem. På en måte mangler det en livsgnist hjemme, ting har ikke forandret seg en smule fra da jeg først dro for tre år siden, alt er likt, alt. Det gjør meg frustrert - det er vanskelig siden jeg sadig er i utvikling for det er det jeg tror er viktig, og stadig er i bevegelse. Når jeg drar hjemme mister jeg denne friheten. Jeg blir satt i en boks, med høye og mange rammer, det er som en labyrint der inne. Uansett hva du gjør eller hvor du går blir du satt opp mot en vegg. En vegg du ikke kan rive for resten av sammfunnet rundt deg har bygget den opp i årevis, det ligger implisert i alle normer og alt du gjør ned til hver minste detalj. Fra hvordan du oppfører deg til hva du skal og ikke skal si. Det er håpløst og jeg lengter til friheten, allerede nå - før jeg en gang er nær til hjemreisen. Det knytter seg i magen at jeg må være stuck der i to uker - det er lenge. Det er uutholdelig og kommer til å bli vanskelig. 


Jeg har også det med å være for ærlig, si akkurat hva jeg mener i forskjellige og ganske ofte feil situasjoner, uansett vil jeg ha inn mitt syn, min mening. Men fikk høre at jeg burde choose my battles, og det skal jeg dra med meg. Om det handler om mennesker jeg ikke bryr meg om eller umulig kan forandre mening til så er det ikke verdt min tid. Heller velge å gå vekk, være nøytral eller finne bedre mennesker å omgås.


- C.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar